دوشنبه ۲۴ شهریور ۰۴

ما در اين سايت كليه مقالات مربوط به ثبت شركت ، ثبت برند را به اشتراك ميگذاريم

اسامي مجاز براي ثبت برند

۹۲ بازديد

انتخاب اسم براي نشان يا برند امري مشقت بار به حساب مي آيد .بهترين نام ها از حدود 10 سال گذشته استفاده شده اگر فردي قصد انتخاب اسم انگليسي داشته باشد بايد ده هزار دلار براي وجود سايت بپردازد.

برند چيست؟

برند عبارتست از يك نام،علامت،طرح،شكل،رنگ و......كه به منظور متمايزنمودن كالاها و خدمات مورد استفاده قرار مي گيرد و سبب متمايزشدن كالاها و خدمات يك توليدكننده با كالاها و خدمات توليدكننده ديگر و مشابه آن مي گردد.

فرد ميتواند براي انتخاب اسم برند مراجعه كند و بعد از آن متوجه اين موضوع شود. البته اين موضوع به وجود آورنده يك مشكل بزرگ در شركت ميباشد. لازم به ذكر است كه افراد براي انتخاب نام برند خود نبايد از راه ديگر غافل بمانند. كه اين امر با دقت كردن بر مسائل ابتدايي قابل دست يافتن است.

در اين مقاله عوامل مهم در انتخاب اسم هاي خاص براي برند را بررسي ميكنيم.

اسامي خاص براي برند

1)تاثير بالاي نماد و نشان ها

گاهي برخي نشانه ها انرژي مثبت و خوشايندي را به مخاطب ميدهد يا باعث ياداوري خاطرات خوب ميشوند.در سال 2013 ويلانينور يك انديشمند روانشناس به اين موضوع پي برد كه مغز با برخي نشانه ها ارتباط ميگيرد.بطوريكه كه با رنگ يا شكل هايي صدا را شناخته و در ذهن خود نگه ميدارند. براي انتخاب نامي مناسب و خاص براي برند شما ميتوانيد از اصطلاحات مورد استفاده در روزمره ياري بگيريد البته برخي مراجع براي انتخاب اسم وجود دارد كه با مراجعه به انها انتخاب اسم برايتان راحت تر است اما اسمي خاص نخواهيد يافت.

مابكل رادر اين پيشنهاد را ميدهد كه ميتوان از كلماتي استفاده كرد كه باعث به وجود آمدن تجربه اي بشود.دلنشين بودن ، احساسي بودن، پر توان بودن و .. از مسائل مهم دراين موضوع ميباشد.

2) از تكنيك هاي ذهني براي پيدا كردن مفاهيم استفاده كنيد.

براي انتخاب نام خاص براي برند خود تمامي مسائل را در نظر داشته باشيد مثلا احساسات مخاطب را براي اثر گذاشتن و نزديك كردن آن به برند خود در نظر داشته باشيد.

كلمات تاثير گذار و تجربيات قشنگ را بشناسيد و براي انتخاب نام برند در نظر داشته باشيد.بعد از اين يك عكس يا شكل مربوط يه شركت به جود بياوريد.در اصل شما بايد تلاش كنيد تا يك مفهموم به كمك تمرينات ذهني به وجود آوريد يك تصوير چشمي باعث ياد اوري دف شما در ذهن مخاطبان است.شما بايد بتوانيد نظر و ايده هايتان را به عرصه حظور در بياوريد.

در هر حال ميتوان با اطمينان بيان كرد كه انتخاب نام براي محصول بيار امري كسل اور و سخت است علي الخصوص زماني كه در اين زمينه هيچ گونه آشنايي وجود نداشته باشد.اسم هاي زيادي وجود دارد ولي بهترين آنها اسم هايي هستند كه بيشترين تاثير را بر مخاطبان ميگذارد.

روش هاي مختلفي براي تعيين و انتخاب نام زيباي جهت كسب وكار و اسم گذاري برند وجود دارد كه در اينجا به 4 مورد اصلي آن مي پردازيم :

نام هاي تجاري جداگانه

براي نمونه ميتوان از شركت پروكتراند گمبل نام برد كه تمامي كالاهاي خود را با نام هاي متفاوت عرضه كرده تا با ديگر كالا ها رقابت كنند.

نام تجاري واحد

استفاده ار يك نام كلي برايت تمامي محصولات يك شركت مثلا IBM

اسامي جمعي جداگانه براي هر دسته از كالاها

براي نمونه شركت سيرز براي هر نوع از محصولات يك نام انتخاب كرده است مثا براي ابزار الات "كرافتزمن" براي تاسيسات خانكي "هومارت"

تلفيقي از نام تجاري شركت و اسامي كالاهاي منفرد

براي نمونه شركت "كلاگ" از اين شيوه استفاده كرده اند مثلا : "كورن فلكس كلاگ"، "رايس كريسپيز كلاگ" و "رايزن بران كلاگ" از آن جمله اند.

خصوصيات يك نام تجاري

  1. بيان يكي از فوايد كالا و خدمت ارائه شده.
  2. ياداور رنگ محصول و عملكرد آن.
  3. ماندگاري نام تجاري در اذهان.
  4. داشتن شناسه خاص براي نام تجاري.
  5. نام محصول به زبان هاي ديگر هم بايد مربوط باشد.

استانداردهاي نام گذاري برند

  1. ثبت شده باشد و قانون ان را پشتيباني كند.
  2. كوتاه و مختصر باشد.
  3. عدم تكرار و منحصر به فر باشد.
  4. شكلي جديد داشته باشد و مانند تركيبهاي قبلي نباشد.
  5. استفاده از لغات خاص.
  6. نوشتن و خواندن آن يكسان باشد.
  7. آهنگين و خوش صدا باشد.
  8. با زبان هاي ديگر تطابق داشته باشد.
  9. هويت چشمي داشته باشد .
  10. موزيك خاصي را در ذهن تداعي كند.
  11. از آزاد بودن دامين اينترنتي معتبر آن مطمئن شويد.

انتخاب اسم برند در ظاهر ساده، اما عميق است!

خلق يك برند چيزي فراتر از انتخاب يك نام تجاري و طراحي لوگو است؛ برندينگ مانند يك سفر طولاني مي‌ماند كه براي موفقيت بايد وارد مسيري پر پيچ و خم شويد!
پيدا كردن اسم برندي كه مشتريان بتوانند با آن ارتباط خوبي برقرار كنند، جزو اقدامات ضروري اين سفر است؛ پس هر اسمي كه صرفاً جذاب به نظر مي‌رسد، لزوماً نمي‌تواند اسم خوبي براي برندتان باشد؛ به همين دليل انتخاب اسم برند مي‌تواند يك فرآيند سخت و پيچيده به نظر برسد؛ چرا كه اسم برند بايد:

جذاب و گيرا باشد

مناسب شخصيت برند شما باشد

به خاطر سپردنش براي مردم راحت باشد

هنگام نمايش در تبليغات آفلاين و آنلاين چشم‌گير و جذاب به نظر برسد

دامنه‌ اينترنتي و اكانت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي اشغال‌شده نداشته باشند

شايد عده‌اي به شما بگويند پيدا كردن چنين اسمي غيرممكن است (البته اگر چند ميليون تومان به آن‌ها بدهيد، كاملاً ممكن مي‌شود!)؛ اما تجربه ما نشان مي‌دهد كه اين كار كاملاً امكان‌پذير است فقط به مقداري صبر و حوصله و تفكر عميق احتياج دارد.

چه ‌ويژگي‌هايي را بايد براي انتخاب اسم برند در نظر بگيريم؟

فرمول‌هاي مختلفي براي انتخاب اسم برند وجود دارد. مثلاً در سال 2010 گروهي از محققان دانشگاه آلبرتا (كانادا) در تحقيقات خود متوجه شدند كه مشتريان به اسم برندهايي مثل كوكا-كولا، كيت-كت، جلي-بلي كه از يك ساختار تكرارشونده در اسم برند خود استفاده مي‌كنند، واكنش مثبت‌تري نشان مي‌دهند.
در كشور ما هم برندهايي مثل اَشي-مشي، مَزمَز و چين‌چين از همين سبكِ انتخاب اسم برند استفاده كرده‌اند‌؛ اما راستش را بخواهيد هيچ فرمولي تضمين‌شده‌اي براي انتخاب اسم برند وجود ندارد؛ بااين‌حال اگر اسم برندتان يك سري ويژگي‌ها را داشته باشد، هم استفاده‌اش براي شما و هم به خاطر سپردنش براي مردم آسان‌تر مي‌شود.

در ادامه ويژگي‌هاي يك نام برند ايده‌آل را با هم بررسي مي‌كنيم:

1. بامعنا باشد

اسم برند بايد با ارزش‌هاي بنيادين شركتتان كه جوهره برند شماست، ارتباط معنايي داشته باشد و بتواند با ترسيم يك تصوير مثبت در ذهن مشتريان با آن‌ها ارتباط برقرار كند.

تابه‌حال به انتخاب اسم برند شركت‌هاي توليدكننده نوشابه‌هاي انرژي‌زا دقت كرده‌ايد؟

Monster(به معناي هيولا)

RedBull (گاو قرمز)

RockStar(ستاره راك)

Burn (سوختن)

big bear(خرس بزرگ)

همگي اين نام ها از نظر ذهني حامل يك انرژي خاصي هستند؛ انگار كه واقعاً قدرتمند‌ هستند و هر كس از اين محصولات استفاده كند مي‌تواند مثل يك گاو خشمگين يا خرس درنده نيرومند شود!

2. متمايز باشد

اسم برند بايد منحصربه‌فرد، به يادماندني و از ساير رقباي شما متمايز باشد. فكر نكنيد اگر اسمي نزديك به يك نام تجاري مشهور انتخاب كنيد، زرنگي كرده‌ايد (!). مخصوصاً اگر يك شركت تازه تأسيس هستيد هيچ‌گاه از اسم‌هاي مشابه برندهاي بزرگ استفاده نكنيد؛ چون اين باعث مي‌شود شما يك شركت فيك و كپي‌شده به نظر برسيد. در ضمن اين شركت‌ها وكلاي درجه يك و تيم حقوقي قدرتمندي دارند كه حاضرند براي محافظت از اسم برند خود ميليون‌ها تومان هزينه كنند و كارتان را در دادگاه يكسره كنند!

مثلاً در حوزه مُد و فشن شركت معروف Victoria Secret از شركتي كه اسم برند خود را Victoria’s Little Secret گذاشته بود شكايت كرد و توانست از آن‌ها غرامتي چند ميليون دلاري دريافت كند.

3. راحت باشد

يعني هر كسي به‌راحتي بتواند اسم برند را بخواند، تلفظ كند، بنويسد و گوگل كند (حتي اگر مي‌خواهيد براي اسم شركت خود از يك نام تجاري من‌درآوردي يا عجيب استفاده كنيد بايد اين شرايط را در نظر بگيريد).

 

توجه:

نكته‌اي كه در انتخاب اسم برند به زبان فارسي وجود دارد اين است كه بعضي از كلمات چند نگارش متفاوت دارند كه ممكن است همين مسئله باعث سردرگمي مشتريان بشود، مثلاً كلماتي مثل عاج-آج، راضي-رازي؛ بنابراين سعي كنيد اسمي انتخاب كنيد كه تنها يك نوشتار ثابت داشته باشد.

هم‌چنين پيشنهاد مي‌كنيم از اسم‌هاي مخفف استفاده نكنيد؛ چون:

تلفظ خيلي كلمات مخفف شده راحت نيست و اكثراً تركيب جالبي ايجاد نمي‌كند.

به ذهن سپردنش براي مخاطبان آسان نيست، زيرا ذاتاً يك كلمه مخفف‌شده هيچ تصوير و حس خاصي در ذهن مشتريان ايجاد نمي‎كند.

فهماندن تك‌تك اين حروف به مشتريان زمان و هزينه بالايي مي‌طلبد و از آنجا كه شما مثل شركت‌هايي مثل IBM و BMW منابع مالي عظيمي در اختيار نداريد ريسك اين كار بالاست.

راستي مي‌دانيد IBM و BMW مخفف چه كلماتي هستند؟

4. قابل ثبت باشد

اسم برند شما بايد هم به‌صورت قانوني و هم دامنه‌هاي اينترنتي قابل ثبت باشد. اگر نتوانيد به‌صورت قانوني برند خود را ثبت كنيد، هر چه براي ثبت نام تجاري خود وقت گذاشته‌ايد، به هدر رفته‌ است. پس قبل از هر چيز از آخرين تغييرات قوانين انتخاب اسم برند مطلع شويد (ما در آخر همين مقاله چند نكته راجع به قوانين ثبت اسم شركت در ايران را آورده‌ايم).

براي «ثبت دامنه» هم كافي است همين عبارت را در گوگل سرچ كنيد تا شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات سرور را پيدا كرده و به‌صورت آنلاين دامنه‌ي موردنظرتان را بررسي و خريداري كنيد.

5. آينده‌نگرانه باشد

براي انتخاب اسم برند بايد آينده‌نگر باشيد و تفكر خود را فراتر از مرزهاي جغرافيايي و وضعيت امروز خود ببريد؛ يعني نيم نگاهي هم به چشم‌انداز آينده خود داشته باشيد. شايد الآن حوزه فعاليت شما در حد يك استان و نهايتاً شهرهاي اطراف باشد ولي از كجا مي‌دانيد كه در آينده فعاليت خود را به كشورهاي همسايه يا حتي قاره‌هاي ديگر گسترش نمي‌دهيد؟

حتي شما بايد به معني اسم برند خود در فرهنگ‌هاي بازار هدف نيز فكر كنيد؛ شايد داستان آب معدني شركت «اَلَموت» (به معناي آشيانه عقاب و نام منطقه‌اي در قزوين) را شنيده باشيد كه وقتي به كشورهاي عربي صادر شد فقط به دليل معناي اين نام تجاري در زبان عربي (اَلْمَوت= مرگ!) با واكنش منفي مشتريان رو‌به‌رو شد!

همچنين پيشنهاد مي‌كنيم از نام خانوادگي خود به‌عنوان اسم برند استفاده نكنيد؛ شايد بخواهيد در آينده برند خود را بفروشيد، اين كار باعث مي‌شود، كارتان كمي سخت شود و شايد اصلاً خريدار احتمالي را منصرف كند، مخصوصاً در صنايعي كه توليدات لاكچري دارند. شما ترجيح مي‌دهيد يك ساعت گران‌قيمت را از برند «معصومي زادگان» بخريد يا «رولكس»؟

البته استثنايي در اينجا وجود دارد؛ اگر يك سلبريتي هستيد ديگر وضعيت فرق مي‌كند و انتخاب اسم برند از روي نام خانوادگي اتفاقاً خيلي هوشمندانه است؛ چون شهرت اوليه را داريد، هزينه‌هاي برندينگ را به‌شدت كاهش پيدا مي‌كند. بسياري از سلبريتي‌ها معروف دنيا مثل كايلي جنر (برند محصولات آرايشي) و در ايران مثل ليلا اوتادي (برند عطر و ادكلن) اسم خود را به عنوان نام تجاري برندشان انتخاب كرده‌اند.

نكته ديگر اينكه نام تجاري شما نبايد باعث حساسيت قشرهايي از مردم بشود، مثلاً اگر اسم برند خود را «پرسپوليس» بگذاريد ممكن است طرفداران استقلال از شما خريد نكنند و حتي بدتر با شما دشمني كنند؛ شايد به نظرتان مسخره‌ برسد ولي اين موارد واقعاً پيش مي‌آيد! مي‌گوييد نه؟

يك مثال وطني و واقعي از اسم‌هاي حساسيت برانگيز فروشگاه‌ زنجيره‌اي «افق كوروش» است كه وقتي فعاليتش را در استان قم شروع كرد، علماء اين شهر به دليل اينكه اين اسم را يادآور زمان طاغوت مي‌دانستند نسبت به آن اعتراض كردند؛ در نتيجه اين مجموعه مجبور شد نام كوروش را از سَردَر تمام شعب قم بردارد و با همان نام «افق» به كارش ادامه دهد!

 

6. بصري باشد

يعني بتوان آن را از طريق المان‌هاي گرافيكي و طراحي به شكل مناسبي بيان كرد. برندهايي مثل اپل، جگوار، عقاب، ردبول مثال‌هاي خوبي براي يك اسم بصري هستند؛ چون هم‌زمان يك تصوير واضح از آن‌ها در ذهن شكل مي‌گيرد، بنابراين دست طراح براي مانور روي ويژگي‌هاي بصري باز است.

چطور يك اسم برند مناسب انتخاب كنيم؟

تا اينجا با ويژگي‌هاي يك نام تجاري خوب آشنا شديم؛ حالا قرار است قدم به قدم مراحل انتخاب اسم را طي كنيم و حواسمان به ويژگي‌هاي كه گفتيم هم باشد.
انتخاب اسم برند مي‌تواند فرآيندي خسته‌كننده و طولاني باشد؛ بعضي از برندها براي پيدا كردن يك اسم عالي در طي 6 ماه، بيش از 2000 اسم مختلف را بررسي مي‌كنند! هر چند امروزه سيستم‌هاي زيادي براي پيشنهاد دادن اسم برند به‌طور خودكار مثل Shopify’s Business Name Generator به وجود آمدند؛ اما اين ابزارها صرفاً مي‌توانند براي جلسات طوفان فكري مناسب باشند و از طرفي ممكن است ترجمه آن‌ها به فارسي خيلي جذاب نباشد.

ما فكر مي‌كنيم انتخاب اسم برند به صورت خودكار نمي‌تواند راهكار مناسبي براي پيدا كردن يك نام تجاري عالي باشد؛ چون پشت انتخاب هر اسمي بايد فلسفه محكمي براي برتري آن نسبت به ساير گزينه‌ها وجود داشته باشد؛ بنابراين براي شما يك راهنماي قدم به قدم انتخاب اسم برند آماده كرده‌ايم كه مي‌تواند براي پيدا كردن يك اسم عالي شما را راهنمايي كند. پس اگر موافق باشيد شروع مي‌كنيم.

قدم اول) هويت بنيادين برند خود را تعريف كنيد

قبل از اينكه وارد فرآيند انتخاب اسم برند بشويد بايد به اين سؤال پاسخ روشني بدهيد كه «شما چه شركتي هستيد و قصد داريد به چه چيزي تبديل بشويد؟». پاسخ اين سؤال همان چيزي است كه به آن «هويت بنيادين برند» مي‌گوييم. هويت بنيادين برند شامل موارد زير است:

چشم‌انداز: چه آينده‌اي را براي برند خود ترسيم كرده‌ايد؟

مأموريت: فلسفه وجودي شركت شما چيست؟

ارزش‌ها: شركت شما بر چه ارزش‌هايي استوار است؟

اين سه عامل تمام اهداف شركت شما را به تصوير مي‌كشند و هر كاري كه قصد انجام آن را داريد تحت تأثير قرار مي‌دهند (از جمله انتخاب اسم برند). هنگامي كه به هويت بنيادين برندتان پي برديد، نوبت اين است كه رقبا را تجزيه‌ و تحليل كرده و بفهميد نقاط اشتراك و تمايز شما نسبت به سايرين چيست؟ تفاوت شما با رقبايتان مي‌تواند براي انتخاب اسم برند به دردتان بخورد.

قدم دوم) طوفان فكري راه بيندازيد!

اين قسمت جالب‌ترين بخش فرآيند انتخاب اسم برند است. تمام دوستان و شركاء خلاق خود را كه فكر مي‌كنيد مي‌توانند به شما كمك كنند به يك عصرانه دل‌انگيز دعوت كنيد و از منابع فكري آن‌ها نهايت استفاده را ببريد!

ما پيشنهاد مي‌كنيم براي صرفه‌جويي در وقت و رسيدن به نتيجه دلخواهتان يك سري چارچوب‌هاي از قبل تعيين‌شده‌اي براي اين جلسه داشته باشيد؛ هر چند كه باز گذاشتن دست شركت‌كنندگان باعث مي‌شود طوفان فكري سرگرم‌كننده‌تري داشته باشيم، اما تجربه نشان مي‌دهد تعريف مقداري محدوديت باعث مي‌شود افراد خلاق‌تر عمل كنند. مثلاً:

تمام صفت‌هايي كه مي‌توانند بيانگر خدمات شركت شما باشند را روي كاغذ بنويسيد 

هر آنچه كه دوست داريد مشتريان هنگام استفاده از خدمات/محصولات شركت شما حس كنند را شرح دهيد

مجموعه‌اي از تمام كلماتي كه به كسب‌وكار شما مرتبط هستند را بنويسيد

حالا سعي كنيد بر اساس اين مجموعه از كلمات و توصيفات اسم مناسبي پيشنهاد دهيد. البته براي طوفان فكري روش‌هاي ديگري هم وجود دارد، مثلاً شما مي‌توانيد انتخاب اسم برند را‌ از روي چند دسته‌بندي‌هاي انجام دهيد.

دسته‌بندي‌ انتخاب نام برند در جلسه طوفان فكري

اسم اشخاص: مثلاً اسم بنيان‌گذاران يا اشخاص تاريخي يا حتي تخيلي. همان‌طور كه قبلاً گفتيم پيشنهاد مي‌كنيم از اسم خودتان به‌عنوان برند استفاده نكنيد؛ به‌جاي آن مي‌توانيد از اسم اشخاص تاريخي يا معروف استفاده كنيد.
مثل شركت «تِسلا موتورز» كه داستان اسرارآميز زندگي دانشمند بزرگي همچون «نيكولا تسلا» را به محصولات خود گره زد و با اين كار هم از شهرت جهاني او استفاده كرد و هم در اذهان عمومي خود را به‌عنوان برندي پيشرو و نوآور معرفي كرد.

نظرتان راجع به اسم «ماركوپولو» براي يك آژانس گردشگري چيست؟! انتخاب هوشمندانه‌اي است، نه؟

البته بايد قبل از انتخاب اسامي اشخاص معروف حتماً چك كنيد كه اسم آن‌ها از قبل تحت مالكيت شخص ديگري درنيامده باشد؛ زيرا بعضي از اسامي داراي حق مالكيت معنوي هستند.

 

اسم‌هاي توصيفي: شما مي‌توانيد بر اساس كاري كه انجام مي‌دهيد يك اسم برند انتخاب كنيد.
نمونه اسم شركت توصيفي: «جنرال موتورز» «شيرآوران»، «تراكتورسازي»، «نان‌آوران» و...

اسم‌هاي ساختگي: يك اسم من‌درآوردي كه تا قبل اين وجود نداشته باشد؛ مثل Kodak ،Xerox ،Tivo، ديجياتو، روزياتو.

اسم مكان‌ها: نام برند مي‌تواند استعاره‌اي از يك مكان خاص باشد؛ مثل «آب معدني دماوند» يا «لبنيات هراز» كه به محل قرارگيري و تهيه محصولاتشان در اسم برند خود اشاره كرده‌اند.

اسم‌هاي استعاره‌اي: اسم‌هايي كه به يك داستان، شخص، اسطوره‌هاي باستاني، مكان خاص اشاره مي‌كنند. به‌طور مثال انتخاب اسم برند Nike بر اساس نام يكي از خدايان يونان باستان كه نماد پيروزي بوده، انجام شده است.
دو اسم برند ايراني كه به شكل انتخاب شده‌اند: بيمارستان فارابي و شكلات مِرداس (از شخصيت‌هاي شاهنامه)

براي انتخاب يك اسمِ برند ايراني با كمي حوصله و آشتي با كتاب‌هاي باستاني مي‌توانيد اسامي منحصربه‌فردي پيدا كنيد، خوشبختانه از آنجايي كه ما ايرانيان منابعي غني از افسانه و اسطوره در فرهنگمان داريم، بسياري از اين اسم‌ها دست‌نخورده باقي‌مانده است. فقط توجه باشيد اسم‌هايي را انتخاب كنيد كه تلفظ آن‌ها راحت باشد.

اسم‌هاي اختصاري: هر چند اسامي مخفف براي انتخاب اسم برند در كل پيشنهاد نمي‌شود اما اگر دوست داريد مي‌توانيد از اين اسامي هم استفاده كنيد به شرطي كه تركيب جالبي داشته باشد. مثلاً شركت كامپيوتري HP كه مخفف اسم بنيان‌گذاران آن Hewlett و Packard است، در ابتدا مي‌خواستند نام PH را براي خود انتخاب كنند اما چون اين نام به‌عنوان يك كميت شيميايي معروف بود، مجبور شدند تركيب را برعكس كرده و HP را به‌عنوان اسم برند خود انتخاب كنند.
نمونه اسم برند ايراني اختصاري: شركت اِتكا (اداره تداركات كارمندان ارتش)، شركت مَپنا)مديريت پروژه‌هاي نيروگاهي ايران(

اسامي مركب: نام‌هاي تجاري كه از تركيب دو اسم (دو اسم با معني) يا (يك اسم بامعني+ يك قسمت بي‌معني) تشكيل شده‌اند. مثل: Facebook،Filker .
نمونه اسم برند ايراني‌ مركب: نامي نو، شوكوپارس، پارس خزر، لبنيران و...

راستي استفاده از تركيب‌هايي مثل «مِستر فلاني»، «دكتر بَهماني» هم ديگر قديمي شده، لطفاً كمي خلاق باشيد!

احتمالاً بعد از مدتي متوجه مي‌شويد يكي دوتا از اين دسته‌ها بيشتر با سلايق شما جور درمي‌آيند، اما سعي كنيد تيم طوفان فكري خود را به چالش بكشيد و در هر دسته چند اسم تجاري پيدا كنيد. در آخر از ميان تمام آن‌ها 10 الي 15 اسمي كه بيشترين رأي را آورند را انتخاب كنيد.

قدم سوم) اسم‌هاي كانديد را با دقت بررسي كنيد

از ميان آن 10-15 اسم مرحله قبل بايد در آخر تنها سه اسم باقي بماند! احتمالاً اين قسمت نااميدكننده‌ترين بخش انتخاب اسم برند باشد؛ چون بسياري از اسم‌هايي كه دوست داريد ممكن است از قبل رزرو شده باشند.
براي اين كار بايد به سايت ثبت علائم تجاري مراجعه كرده و بررسي كنيد كه كدام يك از اين نام‌هاي تجاري در دسترس هستند. احتمالاً بيش از نيمي از آن‌ها از قبل اِشغال شده باشند! حتي اگر تمامي اسامي انتخابي شما از قبل رزرو شدند، نااميد نشويد! ممكن است انتخاب اسم برند يك فرآيند طولاني و سخت باشد، اما قطعاً ارزشش را دارد؛ چون شما قرار است براي ساليان دراز تمام زمان و پول خود را براي برند كردن اين اسم هزينه كنيد.

قدم چهارم) تست كنيد، تست كنيد، تست كنيد

خب حالا كه تمام اين موانع قانوني را پشت سر گذاشتيد، به مهم‌ترين مرحله مي‌رسيم يعني تست اسم برند!
اگر در حال حاضر مشترياني براي محصولات خود داريد، مي‌توانيد با استفاده از ابزارهاي نظرسنجي آنلاين مثل ارسال ايميل انبوه از آن‌ها بخواهيد راجع به اسم برند جديدتان نظر بدهند. خوبي اين روش (ارسال انبوه ايميل) كم‌هزينه بودن آن است.

اما اگر مي‌خواهيد انتخاب دقيق‎تري داشته باشيد يا اينكه در حال حاضر اطلاعاتي از مشتريان خود نداريد، مي‎توانيد با صرف هزينه‌اي بيشتر براي اسم‌هاي كانديدتان موكاپ‌ها و صفحات فرود طراحي كنيد (موكاپ‌ها فايل‌هاي آماده‌ي گرافيكي هستند كه در موضوعات مختلفي مثل لوگو، كارت ويزيت، صفحه فرود، بسته‌بندي محصولات استفاده مي‌شوند و در واقع پيش‌نمايش كار را قبل از اجرايي شدن آن به شما نشان مي‌دهند).

البته الآن لازم نيست براي هر اسم يك لوگو طراحي كنيد؛ چون هدف ما در اين مرحله تنها بررسي اسم است نه لوگو؛ اما انجام آن ديد بهتري به شما مي‌دهد.

حالا براي اينكه بفهميد كدام‌يك از اسم‌هاي كانديد براي برند شما مناسب‌تر است بايد هر نام تجاري را به اين شكل تست كنيد:

براي هر اسم برند يك صفحه فرود درست كنيد. صفحات فرود يا Landing Page ها، صفحاتي ساده اما هدفمند هستند كه به‌منظور خوشامدگويي به مخاطب، دعوت از او به انجام كاري يا معرفي يك محصول/خدمات خاص طراحي شده‌اند. در اين مرحله سه صفحه فرود يكسان را طراحي مي‌كنيد و در هر صفحه تنها نام برند را تغيير مي‌دهيد.

به مدت يك هفته اين صفحات را به‌صورت هدفمند براي مشتريان خود در فضاي وب (مثل گوگل ادز) تبليغ كنيد

در آخر هر كدام از صفحات كه نرخ تبديل بهتري داشتند را به‌عنوان اسم برند خود انتخاب كنيد.

احتمالاً از اينكه مردم با كدام‌يك از اسم‌ها رابطه‌ي بهتري برقرار كردند، غافل‌گير خواهيد شد، چون معمولاً رفتار مردم با انتظارات شخصي ما تفاوت دارد!

قدم پنجم) ثبت برند به صورت قانوني و ادامه داستان...

تبريك ميگويم! بالاخره مي‎توانيد با خيال راحت اسم برندتان را ثبت كنيد، براي اين كار مي‌توانيد از طريق سايت مركز مالكيت فكري بر اساس محصول يا خدمات خود اظهارنامه مربوطه را تكميل كرده و مدارك مورد نياز را ارسال كنيد. براي اين كار نيازي به داشتن لوگو نيست؛ اما ديگر كم‌كم بايد به فكر استخدام يك طراح حرفه‌اي باشيد.

پيشنهاد مي‌كنيم به محض انتخاب اسم برند، دامنه‌ اينترنتي مورد نظرتان بخريد و آيدي شبكه‌هاي اجتماعي مرتبط خودتان را ايجاد كنيد؛ حتي اگر الآن قصد راه‌اندازي كسب‌وكارتان را نداريد، زيرا احتمال اينكه دامنه و آيدي موردنظرتان توسط فرد ديگري اِشغال شود، بسيار زياد است.

چند نكته براي انتخاب اسم برند در ايران

براي بررسي اسم‌هاي مشابه و استعلام اسم شركت مي‌توانيد به سايت جستجوي علائم تجاري مراجعه كنيد.

اسم برندتان حتماً بايد داراي ريشه فارسي بوده و معني‌دار باشد؛ ملاك داوري هم لغت‌نامه دهخدا است.

فقط در صورتي مي‌توانيد از يك اسم با ريشه خارجي (لاتين، آذري و...) يا ساختگي استفاده كنيد كه كارت بازرگاني يا كارت عضويت اتاق بازرگاني داشته باشيد. ( گرفتن كارت عضويت راحت‌تر است.)

هر اسم برند تنها 10 سال در مالكيت شماست و بعد از اين مدت در صورتي كه اقدام به تمديد نكنيد هر فرد ديگري مي‌تواند اسم برندتان را صاحب شود. در مورد فرارسيدن تاريخ اتمام اعتبار به شما هشداري داده نخواهد شد (!) پس حسابي حواستان را جمع كنيد.

در نهايت...

در نهايت انتخاب اسم برند اولين قدم در راه براي ساختن يك برند قدرتمند است اما يكي از اساسي‌ترين قدم‌ها محسوب مي‌شود. براي اين كار سعي و حوصله به خرج بدهيد و مطمئن باشيد ارزشش را دارد. همين الآن اسم بعضي از برندها در ايران بيش از 300 ميليارد تومان ارزش دارد! (باورتان مي‌شود؟!)

اگر به تازگي كسب‌وكار خودتان را شروع كرديد؛ اسم برند جديدتان را كامنت كنيد و برايمان بگوييد چرا و چگونه اين اسم را انتخاب كرده‌ايد. مطمئناً راه را براي كساني كه به دنبال اسم برند هستند، روشن‌تر مي‌كنيد.

https://www.saadatsabt.com

+ نوشته شده در سه شنبه 19 فروردين 1399ساعت 14:23 توسط زهرا سلطان محمدي | نظر بدهيد | تعداد بازديد : 0

هزينه ثبت برند

با ثبت برند و يا علامت تجاري افراد گامي بلند در راستاي تمايز محصولات و خدمات خود با ساير شركت ها بر مي دارند و در اصل محصولات خود را صاحب شناسنامه و اعتبار زيادي مي كنند. در اين ميان اما برخي فارغ از مخاطراتي كه براي محصولات و خدماتشان بدون ثبت برند ممكن است اتفاق بيافتد اقدام به ثبت برند نمي كنند و برخي نيز مشكل عدم ثبت برند خود را هزينه هاي بالاي ثبت برند اعلام مي كنند.

اما با يك بررسي ساده متوجه مي شويد كه هزينه ثبت برند و علامت تجاري در قبال خدمات و ايمني كه براي محصولاتتان دريافت مي كنيد اصلا ارزشي ندارد.

ثبت برند هم بصورت حقيقي و هم بصورت حقوقي ممكن است و تعيين نرخ و هزينه ثبت برند هم ارتباط نزديكي به نوع حقيقي بودن و يا حقوقي بودن ثبت برند دارد. صرف نظر از موضوع طراحي برند كه كاملا شخصي است و هر فرد مي تواند خودش و يا با استفاده از تخصص ديگران برندي را طراحي كند ساير هزينه هاي ثبت برند را مي توان به شرح ادامه دانست.

· هزينه هاي ثبت برند براي مراحل قانوني كه بايد به حساب خاصي واريز شود

· هزينه چاپ دو نسخه روزنامه رسمي كشور كه بسته به نوع آگهي تعيين مي شود مثلا سياه و سفيد بودن و ابعاد آگهي ولي معمولا حداقل هزينه ثبت آگهي در روزنامه رسمي بالغ بر 250 هزار تومان بر اورد مي شود.

·ساير هزينه ها كه در ذيل به ان خواهيم پرداخت

هزينه ثبت خود برند

ثبت برند درست مانند ساير خدمات مرتبط با شركت ها و موسسات بخش ها و قسمت هاي متفاوتي را شامل مي شود. منظور اينكه شما بايد برند خود را متناسب با پيشه و شغل خود و گروه محصولات و خدمات خود به ثبت برسانيد. در واقع گروه و طبقات ثبت برند هم در هزينه نهايي ثبت برند تاثير مستقيم دارد .

بصورت كلي هزينه ثبت علامت تجاري را بايد در دو بخش كلي خلاصه كرد. قسمت اول كه مرتبط با موضوع حق الزحمه ثبت توسط موسسه ثبت برند مي باشد كه اين موضوع كاملا توافقي است و بسته به نوع موسسه حقوقي ممكن است متفاوت باشد .هر چند نوع برند و نوع ثبت مثل داخلي و بين المللي بودن ثبت برند هم در تعيين اين ميزان حق الزحمه قطعا تاثير گذار است. موسسات حقوقي مانند موسسه حقوقي ويونا به دليل اينكه دقيقا متناسب با عرف و هزينه هاي اعلامي از طرف سازمان ثبت اسناد و املاك كشور كار مي كنند هميشه نرخ هايي مشخص و منصفانه را براي ثبت برند ارائه مي كنند.

موضوع دوم هزينه هاي ثبت خود برند مي باشد. هزينه هاي ثبت برند كه ارتباطي به حق الزحمه موسسات ندارد را هزينه هاي دولتي ثبت برند مي گويند. اين قسم از هزينه ها با تعيين شماره حساب بايد به حساب دولت و يا سازمان ثبت اسناد واريز شود.

از اين دست هزينه ها مي توان به هزينه ثبت اظهارنامه ، هزينه طبقات برند، هزينه روزنامه رسمي ، ثبت برند به ازا هر طبقه زيرا تعداد طبقات بر هزينه برند تاثير گذار است، استعلام برند،اصلاح اظهار نامه ، رونوشت مصدق برند، و ... مي باشد. همچنين بايد هزينه درج آگهي در روزنامه رسمي و يك روزنامه كثير الانتشار را هم بايد به اين هزينه ها اضافه نماييد.

ضمن اين كه ثبت برند تنها در تهران انجام مي شود و قبل از ارسال مدارك براي رسيدگي و تعيين هزينه ها براي كاهش ميزان هزينه ها بهتر است از مشاورين حقوقي كار آمد استفاده شود. اين مدارك و مستندات ابتدا بايد در سايت اداره ثبت اسناد و املاك بارگذاري شود تا رسيدگي اوليه به ان انجام و سپس بايد مدارك بصورت اصل و برابر اصل براي اين سازمان پست سفارشي شود. از اين رو هزينه هاي تمبر و پست سفارشي و ... و يا هزينه اقامت و رفت و آمد در صورتيكه در تهران ساكن نباشيد در اين ليست هزينه ها ديده نشده است.

براي ثبت برند و علامت تجاري خودتان بهتر است با استفاده از تخصص و كارداني كارشناسان موسسه حقوقي ويونا هزينه هاي ثبت خود را تنها يك بار براي هميشه و با كمترين ميزان پرداخت كنيد.

https://www.saadatsabt.com

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.