ترسيم استراتژي طراحي سايت در هفت گام
ايجاد يك استراتژي براي طراحي سايت تلفيق اهداف سازماني شما با هر جنبه اي از روند طراحي شما است. طراحي يك رابط كاربري كه به نظر خوب و قابل استفاده و در دسترس باشد به سادگي انجام نمي شود. شما نياز به ايجاد يك رابط داريد كه به شما در تحقق اهداف سازمان كمك مي كند.
ايجاد يك استراتژي براي طراحي سايت تلفيق اهداف سازماني شما با هر جنبه اي از روند طراحي شما است. طراحي يك رابط كاربري كه به نظر خوب و قابل استفاده و در دسترس باشد به سادگي انجام نمي شود. شما نياز به ايجاد يك رابط داريد كه به شما در تحقق اهداف سازمان كمك مي كند.
طراحي سايت فقط يك هنر نيست. شامل مجموعه اي كامل از مهارت هاي مختلف است . از نوشتن كپي و تايپوگرافي گرفته تا چيدمان و ديزاين همه در كنار هم قرار مي گيرند تا رابط كاربري ايجاد كنند كه نه تنها زيبايي دلپذير را نشان مي دهد بلكه عملكرد را نيز برقرار كند و دسترسي آسان به مطالب سايت را تسهيل كند.
بسياري از وب سايت ها در داخل و خارج از كشور وجود دارند كه جالب به نظر مي رسند و آخرين ابزارها و روش هاي طراحي را پياده مي كنند اما اغلب آن ها در عملكرد و مفيد بودن براي كاربران مورد نظرشان ناكام هستند. روند طراحي البته مهم است زيرا الهام بخش است و طرح هاي زيبا به شما مي دهد، اما اجراي آن تكنيك ها و سبك ها بايد هوشمندانه و متمركز باشد.
به عنوان مثال طراحي سايت شركتي نبايد شبيه يك وبلاگ باشد بلكه نياز به گرافيك و سبك هايي دارد كه احساس تجربه خاص را به تصوير بكشد.
در ادامه هفت گام اصولي براي ايجاد يك استراتژي موثر طراحي سايت را توضيح مي دهيم.
1.مشخص كردن اهداف طراحي سايت به صورت دقيق
يكي از اولين كارهايي كه شما بايد قبل از شروع كار بر روي يك پروژه طراحي سايت انجام دهيد اين است كه در مورد اهداف مشتري يا سازمان خود روشن باشيد. با وب سايت جديد يا طراحي مجدد به چه چيزي مي خواهيد برسيد؟ هدف اصلي وب سايت چيست؟ از مشتري، مدير و يا خودتان بپرسيد دقيقا چه چيزي مي خواهند. اگر هنوز هدف دقيق خود را نمي دانيد بايد در تيم خودتان و يا مشتريانتان در اين مورد بحث كنيد و اهداف واضح و روشن از سايت خود را مشخص كنيد.
يك مثال از اين مورد طراحي سايت نيويورك تايمز است كه وظيفه آن ارائه محتواي اطلاعاتي و اخبار است. رابط مينيماليستي با محو شدن پس زمينه در اين سايت، عمكلرد و رابطه كاربري خوبي ايجاد مي كند كه مناسب كاربر براي خواندن مطالب و اخبار است. اما اگر يك طراحي سايت هستيد نياز به نشان دادن محتوا و اخبار خود نداريد و بايد خدمات و نمونه كارهاي خود را در معرض ديد مشتري قرار بدهيد كه نياز به طراحي متفاوت داريد.
2.شناسايي مخاطبان سايت
شما بايد به صورت دقيق مشخص كنيد كه چه كساني مخاطب و بازديد كننده سايت شما هستند. رده سني و علايق كاربران سايت خود را به صورت دقيق درك كنيد. مخاطبان نه تنها بر زيبايي شناسي عمومي وب سايت تأثير مي گذارند بلكه بسياري از جزئيات كوچكتر مانند اندازه فونت ها را نيز تعيين مي كنند. بنابرين مطمئن شويد كه در مورد مشتريان اطلاعات كافي داريد.
مثلا يك وب سايت كه در حوزه بازي هاي رايانه ايي فعاليت ميكند داراي مخاطبان نوجوان است و بايد طرح هاي هيجان انگيز و سرگرم كننده را براي وب سايت خود ايجاد كند. اما براي يك سايت پزشكي كه بيشتر مخاطبان از افراد متاهل با رده سني بالاتر هستند، راحت تر بودن رابطه كاربري اهميت بيشتري دارد به صورتي كه بدون وجود پيچيدگي كاربر به راحتي مطلب مورد نظر خود را پيدا كند. براي نمونه وب سايت پنل اس ام اس وب وان به نوعي طراحي شده كه مناسب مخاطبان خود كه اغلب شاير شركت ها هستند باشد و بتوانند به راحتي سرويس پيامك مورد نظر خود را در سايت پيدا كنند.
3.مشخص كردن لوگو و تصوير برند سايت
قبل از اينكه طراحي سايت خود را شروع كنيد بايد لوگو شركت خود را طراحي كرده باشيد. لوگو نماد برند شماست و شخصيت شركت شما را نشان مي دهد.
به رنگ برند خود فكر كنيد. در مورد احساسي كه مي خواهيد به دست بياوريد و احساساتي كه مي خواهيد به مخاطبان خود بدهيد، فكر كنيد طراحي شما بايد شخصيت برند شما را مجسم كند. حتي اگر شما يك محصول يا خدمات را به فروش نمي رسانيد براي مثال، اگر وبلاگ خود را اداره مي كنيد وب سايت شما هنوز هم نياز به رنگ و احساس خاصي دارد كه بر بازديد كنندگان شما تأثير بگذارد.
4.هدفمند سازي طراحي سايت
شما هدف وب سايت خود را تعيين كرده ايد، مخاطبان خود را شناسايي كرده و تصوير نام تجاري خود را تعيين كرده ايد. اكنون مي توانيد اجراي طراحي سايت خود را شروع كنيد مهم ترين مسئله در اين مرحله همگام كردن اهداف و تصميمات استراتژي با طراحي سايت است.
فرض كنيد هدف اصلي شما افزايش تعداد مشتركين و كاربران عضو در وب سايت است. برخي از مواردي كه براي اين مورد تفاوت ايجاد مي كند:
- متن درباره ما را در صفحه فرود و يا صفحه اصلي خود تا حد امكان واضح و مختصر كنيد. بازديد كنندگان شما نبايد هيچ گونه سردرگمي در مورد عملكرد وب سايت شما داشته باشند.
- از رنگ و كنتراست استفاده كنيد تا دكمه ثبت نام يا لينك مشخص شود. اگر افراد نتوانند آن را پيدا كنند ثبت نام در سايت شما كاهش پيدا مي كند.
- فرايند ثبت نام را با از بين بردن موارد غير ضروري و اختياري ساده كنيد. بعداً افراد مي توانند اين موارد را پر كنند. اگر فرم طولاني به نظر برسد ، ممكن است افراد از پر كردن آن صرف نظر كنند. فقط اعلاعات ضروري مانند نام و ايميل و رمز كافي است.
براي برند و مخاطبان نيز مي توانيد از نكات زير استفاده كنيد:
زيبايي شناسي را متناسب با هدف سايت ايجاد كنيد. اگر تمركز وب سايت شما سرگرمي است ، يك تجربه كاربري از سرگرمي كه ارائه مي دهيد در سايت قرار بدهيد مي توانيد از رنگ و تصاوير زيادي براي شكل دادن به اين تجربه استفاده كنيد. اگر شما يك وب سايتي طراحي كرده ايد كه متمركز بر توليد محتوا و مقاله، به عنوان مثال وبلاگ يا مجله هستيد، روي خوانايي متن هاي سايت تمركز كنيد. مثلا برخي از عناصر سايت را محو كنيد تا متن ها بهتر ديده شوند.
5.اجراي نكات سئو در طراحي سايت
در هر كسب و كار و هر حوزه ايي كه فعاليت مي كنيد سايت شما نياز به ديده شدن توسط مشتريان دارد كه بخش بزرگي از اين بازديدها از طريق موتور جستجوي قدرتمند گوگل فراهم مي شود كه با سئو سايت قابل ديدن مي شود. فرض كنيد يك فروشگاه بزرگ از محصولات خود داريد اما محل قرارگيري فروشگاه شما جايي است كه رفت و آمد بسيار كم است بنابرين بازديدي از فروشگاه شما انجام نمي شود. سايت شما نيز يك فروشگاه آنلاين است كه براي ديده شدن بايد در كلمات و محصولات خود در صفحه و يا رتبه اول گوگل قرا بگيريد چون صفحات بعدي گوگل در همه سرچ ها بسيار كم بازديد است و سايت هاي اين صفحات بازديد بسيار كمي دارند.
براي اينكه سايت شما پس از طراحي وارد مرحله سئو شود بايد از قبل زيرساخت هاي سئو براي سايت فراهم شده باشد كه در مرحله طراحي سايت انجام مي شود.
برخي از نكاتي كه سايت شما را براي سئو آماده مي كند شامل موارد زير است:
- كوتاه بودن و صحيح بودن ساختار url هاي سايت
- قرار دادن امكانات سئو در پنل ادمين سايت براي استفاده سريع كارشناس سئوي سايت. مثلا امكان تغيير و اضافه كردن سريع تگ متا توضيحات و تغيير عناوين در همه صفحات از جمله صفحات محصول و دسته بندي ها.
- طراحي بخش متني در برخي از صفحات مانند صفحه اصلي و يا دسته بندي براي برخي از كلمات كه براي سئو نياز به متن دارند.
- قرار دادن ساختار مناسب براي قرار دادن تگ هاي h در همه صفحات
- امكان تغيير سريع و راحت فايل robots.txt از طريق پنل ادمين سايت
- جلوگيري از تكراري شدن عنوان و محتواي صفحات براي سايت هايي كه دسته بندي و محصولات زيادي دارند به طوري همه صفحات عنوان و مطلب منحصر به فرد داشته باشند
6.ارزيابي عملكرد و بازخورد كاربران سايت
وقتي وب سايت خود را طراحي و پياده سازي كرديد، زمان آن رسيده است تا ميزان كارايي و موفقيت سايت خود را اندازه گيري كنيد. اين مرحله به همان اندازه طراحي سايت مهم است ، زيرا تا زماني وب سايت خود را تست نكنيد نمي دانيد كه اهداف مد نظرتان تا چه حد تحقق يافته است.
اگر هدف شما افزايش تعداد ثبت نام هاي سايت است، تعداد آن را اندازه گيري كنيد و ببينيد تغييرات شما تأثير مثبتي دارد يا خير. اگر مي خواهيد تعداد خوانندگان و بازديد كنندگان وبلاگ خود را افزايش دهيد ، آمار RSS و ميزان ورود كاربران را بررسي كنيد. در صورتي كه مي خواهيد ميزان مشاركت كاربر در سايت را افزايش دهيد، بايد ببينيد كه مطالب شما چه ميزان كامنت دريافت مي كند و كامنت ها را نيز به صورت دقيق بررسي كنيد.
مي توانيد از بازديد گنندگان و كاربران نظرسنجي كنيد. اين يك روش بسيار خوب براي بررسي اين است كه آيا در مسير صحيح هستيد يا خير. مراقب باشيد هر پيشنهادي كه مردم مي دهند عملي نكنيد. همه افراد داراي سلايق و خواسته هاي مختلف هستند، و درمورد اينكه وب سايت شما چگونه بايد باشد نظر متفاوتي دارند. موضوعاتي كه نظرات مشتركي بين اكثر كاربران دارد در اولويت قرار دارند و بايد به آن ها رسيدگي شود.
براي تحليل كامل وب سايتتان گوگل آناليتيكس يك ابزار فوق العاده و كامل است كه به صورت رايگان مي توانيد از آن استفاده كنيد. با استفاده از اين ابزار مي توانيد رفتا ر كاربران در سايت خود را به صورت كامل تجزيه و تحليل كنيد مثلا اگر كاربران پس از ورود به صفحه اصلي وارد صفحه خدمات شما نمي شوند مي توانيد با برجسته كردن لينك يا آيكون خدمات، كاربر را به صفحه مورد نظر هدايت كنيد.
7.بهبود دائمي و ادامه دار وب سايت
وقتي روي وب سايت خود كار مي كنيد، بايد به بهبود دائمي فكر كنيد زيرا نسخه جديد سايتتان كه اخيراً منتشر كرده ايد نسخه نهايي نيست. لازم نيست كه يك نسخه نهايي براي وب سايت داشته باشيد. هميشه بايد انعطاف پذير و آماده تغيير باشيد.
ماهيت يك وب سايت اين امكان را به شما مي دهد كه هميشه آن را پيشرفت و تغيير دهيد. وب سايت مانند يك مجله نيست كه پس از چاپ و انتشار نتوان آن را تغيير داد. سايت را هميشه مي توان بهبود داد و هر لحظه كه مشكلي وجود داشت آن را اصلاح و دوباره به كاربران نشان داد. مي توانيد پيشرفت ها و بروز رساني هاي تدريجي را هميشه انجام بدهيد تا كارايي وب سايت شما بهتر شود.