طراحي سايت در گوگل
شايد بتوان گفت در ميان موتورهاي جستجوگر، نام گوگل تنها نامي است كه نياز به آن داريد و صرف نظر از ديگر موتورهاي جستجوگر، اين موتور جستجوگر به تنهايي مي تواند ملاكي براي موفقيت يا شكست يك وب سايت باشد. چنانچه وب سايت شما در رديف هاي بالايي موتور جستجوگر گوگل قرار نداشته باشد، شما نمي توانيد انتظار فروش زيادي را از سايت تان داشته باشيد.
طراحي سايت معمولا قسمت كوچكي از ساخت حرفه شما است و بخش ديگر آن، سئو يا بهينه سازي وب است كه بيانگر موفقيت يا شكست كل پروژه شما است. بطور حتم سايتي كه بازديد كننده اي ندارد با سايتي كه وجود ندارد فرقي نمي كند. چنانچه نتوانيد بطور متداوم بازديد كننده ها را به سمت وب سايت بكشانيد، به جرات مي توان گفت پروژه طراحي سايت شما به شكست انجاميده است. مهم نيست آيا شما سايت داريد يا نه. چيزي كه اهميت بيشتري دارد آن است كه آيا وب سايت شما بازديد كننده اي دارد و مفيد است؟
در عمل مي توان گفت گوگل تنها موتور جستجوگري است كه مي تواند بازديد كننده هاي زيادي را روزانه به سمت وب سايت شما رهسپار كند بدون آنكه شما هزينه اي را بابت اين موضوع بپردازيد. چنانچه وب سايت شما نتواند در رتبه هاي بالاي موتورهاي جستجوگر قرار گيرد، در اينصورت شما مجبور خواهيد بود تا از طريق تبليغات، بازديد كننده هايي را به سمت سايت تان بكشانيد. و اين كار براي شما هزينه بر خواهد بود.
چطور در گوگل موفق شويم؟
موتور جستجوگر گوگل، يك موتور جستجوگر ساده نيست. هيچ چيز در مورد آن به قطعيت نمي توان گفت. رتبه ها در گوگل، به سرعت تغيير خواهند كرد بدون آنكه تضميني در مورد آن به كسي بتوان داد. گوگل يك موتور كاملا دمدمي مزاج است و الگوريتم هاي رتبه بندي خود را روزانه تغيير مي دهد. چيزي كه روزي براي رتبه بندي جواب مي داد، ممكن است در روزهاي ديگر جواب ندهد و حتي بالعكس جواب دهد. حال سئوالي مي ماند اين است كه چطور مي توان اين غول جستجوگر را شكست داد و موفق از آن بيرون آمد؟
براي پاسخ به اين پرسش شما بايد بدانيد گوگل چطور كار مي كند؟
گوگل چيست و چطور كار مي كند؟
گوگل يك موتور جستجوگر بين المللي است كه سايت ها و صفحات اينترنتي را بر اساس عبارات جستجو شده كاربران ليست مي كند. گوگل در زمان هاي خاصي، به سايت ها سر ميزند و محتويات آنها را در ديتابيس خود، ذخيره مي كند و سپس آنها را تحليل مي كند و آنها را رتبه بندي مي كند. وقتي شما عبارتي را در موتور جستجوگر گوگل تايپ مي كنيد، گوگل آن عبارت را به يك يا چند بخش مختلف تقسيم مي كند و روي ديتابيس خود، صفحات اينترنتي را كه از آن كلمات استفاده كرده اند را ليست مي كند و سپس آن ها را رتبه بندي مي كند.
اينكه گوگل صفحات اينترنتي را رتبه مي كند، چيزي است كه ممكن است برخي از كاربران به آن توجهي نداشته باشند، ولي لازم است عنوان شود كه گوگل نه وب سايت، بلكه صفحات اينترنتي را بسته به كلمه مورد نظر، رتبه بندي مي كند. ممكن است سايت شما براي يك كلمه خاص، رتبه پاييني داشته باشد ولي براي كلمه ديگر، رتبه بالايي داشته باشد. چنانچه سايت شما بازديد كمي از گوگل دارد، به بخاطر آن است كه گوگل نتوانسته است بخوبي متوجه شود سايت شما در چه زمينه محتوا دارد، و يا رقابت در آن كلمه كليدي بسيار بالا است و يا آنكه كلمه كليدي مورد نظر شما، توسط كاربران بسيار كم جستجو مي شود.
چنانچه سايت شما براي عبارت كليدي خاصي ورودي از سمت گوگل ندارد، دلايل زير را بررسي نماييد:
- كاربران كمي، كلمه كليدي مورد نظر را جستجو مي كنند.
- رقابت در كلمه كليدي مورد نظر، بسيار بالاست.
- گوگل نتوانسته است تشخيص دهد سايت شما براي كلمه كليدي مورد نظر محتوا دارد.
براي موفقيت در گوگل، شما ابتدا مي بايست كلمات كليدي خاصي را براي وب سايت خود انتخاب نماييد بطوريكه كاربران آنها را جستجو كنند. كلمات كليدي بي اهميت و كم ترافيك، كمكي به شما براي موفقيت در گوگل نخواهد كرد.
موفقيت در گوگل
دوستي داشتم كه علاقه زيادي به ورزش زيبايي اندام داشت و هميشه دوست داشت تا بدني عضلاني و قوي داشته باشد. برعكس علاقه شديد وي، او نه تنها بدني ورزيده نداشت بلكه عملا هيچگونه علائمي از وجود استعداد به عضلاني شدن در بدن وي وجود نداشت. يك روز با او صحبت مي كردم و او عكسي از يك قهرمان رشته را به من نشان داد و گفت مي خواهم ورزش كنم و شبيه اين فرد شوم. پرسيدم چطور؟ تو به زمان زيادي نياز داري. بايد طرح و برنامه بريزي و در آخر پس از طي مراحل نردباني، به هدف خود برسي. او گفت من زمان زيادي ندارم و حوصله اين كارها را هم ندارم. من ظرف چند ماه به خواسته ام خواهم رسيد. پرسيدم چطور، گفت با دارو و قرص و مكمل.
چند وقت پيش يادي از دوستم كردم و پيشش رفتم تا ببينمش. او نه تنها به موفقيت دست نيافته بود، بلكه در گير عوارض داروها و قرص ها شده بود و در آخر با كلي بدهي بابت تهيه قرص ها، از من طلب قرض داشت. به او گفتم حسين، سنگ بزرگ نشانه نزدنه. تو بايد نردباني كار مي كردي و آروم آروم و مرحله به مرحله اينكار را بصورت طبيعي انجام مي دادي.
اين مثال را براي اين آوردم تا بدانيد كه موفقيت در گوگل، درست به مثابه همين مثال است. سنگ بزرگ نشانه نزدنه. شما قادر نخواهيد بود تا بزور، غير طبيعي و با سرعت زياد، به رتبه بالا براي يك كلمه كليدي پر رقابت دست يابيد. اينكار بايد نردباني و پلكاني باشد. نياز به زمان و ممارست دارد. همانند اين دوست مان، اگر غير طبيعي بخواهيد در گوگل جلو بيايد، گوگل شما را جريمه خواهد كرد.
سخن آخر
نكته آخري كه دوست دارم به آن اشاره كنم و صحبتم را تمام كنم اين است كه توقع نداشته باشيد كه پس از اتمام پروژه طراحي سايت، و تحويل گرفتن آن، بازديد كننده هاي زيادي روي وب سايت شما در حال شكستن سر و دست همديگر باشند. شما تنها سايت خود را ساخته ايد و هزينه آن را پرداخت كرده ايد و در عوض آن وب سايت تان را تحويل گرفته ايد. اين تازه اول كار است. وب سايت شما نياز دارد تا ارتقاي رتبه پيدا كند و در موتورهاي جستجوگر نظير گوگل، بينگ يا ياهو بالا بيايد تا شما ديده شويد.
بعنوان يك طراح، من شكست يا موفقيت يك پروژه طراحي سايت را در تنها طراحي و برنامه نويسي آن نمي بينم. بخش عمده اي از شكست يا موفقيت يك پروژه بستگي به موفقيت در موتور جستجوگر گوگل دارد. چنانچه شما در اين امر موفق شديد، قطعا سايت موفقي خواهيد داشت و بالعكس، چنانچه در بهينه سازي وب سايت تان شكست بخوريد، قطعا پروژه طراحي سايت شما نيز شكست خورده است. فرقي نمي كند شما سايتي مشابه فيسبوك يا 100 برابر بهتر از آن را داشته باشيد، چنانچه نتوانيد در گوگل بالا بياييد، كسي شما را نخواهد ديد و قطعا پروژه شما شكست خورده است