همه چيز درباره ثبت برند
ثبت برند با حمايت از نام علائم تجاري و نام نشان هر فرد و يا شركت كه از طريق حصول اطمينان از حقوق انحصاري براي شناختن و معرفي كالا ها و خدمات و يا اجازه دادن به ديگران مبني بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب كالا را محافظت مي كند. مدت زمان اين حفاظت متفاوت است ولي قابل تمديدشدن مي باشد محافظت آرم تجاري توسط مراجع قانوني كه در اكثر نظام ها اجازه ي متوقف كردن و تخلف در اين زمينه را دارند تاييد ميشود از ديدگاه ديگرعلائم تجاري با وسعت بخشيدن و دادن سود اقتصادي به صاحبان آ نها در سطح جهاني سرمايه گذاري مي كنند و اين ابتكار را ترويج مي دند حفاظت نام و علائم تجاري و همچنين مانع تلاش هاي رقباي غير منصف مثل متقلبان و سود جويان براي استفاده از علائم مشخص به منظور مصولات ارائه خدمات نامرغوب و بي كيفيت و يا متفاوت مي شوند اين نظام آگاهي و امكان سرمايه گذاري جهت توليد خريد و فروش كالا ها و خدمات را در منصفانه ترين شرايط ممكن به مردم مي دهد و از اين راه تجارت بين المللي را تسهيل مي كند.
ديگر نگران تقلب و كپي برداري از نام نشان تجاري خود نباشيد . با ثبت برند نام و نشان تجاري خود، مي توانيد مانع از سو استفاده سود جويان از كالا هاي خود باشيد.
برند چيست؟
برند يك نام، عبارت يا علامت يا تركيبي از اين ها است. هدف از ايجاد برند، متمايزكردن كالاها يا خدماتي از ديگر كالاها و خدمات است. اما اين تعريف، به تنهايي نمي تواند مفهوم «برند» رانشان دهد. برند در واقع چيزي است كه هركس با ديدن، شنيدن، لمس كردن يا حتا چشيدن و بوييدن آن، به ياد ويژگي هاي مورد نظر سازندهي برند مي افتد. ويژگي ها و مفاهيمي كه به يك نام خاص مربوطند. اين نام مي تواند نام يك شركت، فروشگاه يا يك محصول خاص باشد. هر تاجر و يا توليد كننده يا كسبه و يا صاحب شغلي براي محصولات خود مي بايست نامي انتخاب نمايد كه مشتريان براي خريد و شناخت محصول بدنبال نام تجاري همان محصول باشند.در درجه اول شروع هر فعاليت و يا راه اندازي خط توليد انتخاب نام تجاري و ثبت برند تجاري مي باشد كه اين امر موجب جلوگيري از كپي برداري افراد سودجو مي باشد.امروزه اكثر مديران و يا صاحبان مشاغل مختلف برند خود را به ثبت رسانده اند و شايد به فكر ثبت نمودن چندين برند جديد ديگر براي خود باشند.
يك برند را مي توان از هفت منظر نگاه كرد: اقتصادي، هويتي، ديد مصرف كننده، شخصيت شناسي، ديد مديريت رابطه، اجتماعي، فرهنگي
فرق برند و نام تجاري چيست؟
نام و نشان تجاري (Trade Mark)، علامت مخصوصي است با رنگ، شكل، حرف، شعار، آهنگ و تصاوير خاص. كسي كه نام تجاري را ثبت مي كند، با ثبت آن، مطمئن است كه هيچ كس ديگري، حق استفاده از آن نام و نشان را ندارد. نشان تجاري تصويري است كه يك شركت يا سازمان از خود يا محصولش، آن چنان كه هست و دوست دارد ديگران بشناسند، ارائه مي دهد. اما برند در واقع، هويت نشان تجاري است. برند، فقط يك مفهوم گرافيكي نيست، بسته بندي، نوع ارائه ي محصول، مخاطبان محصول، كيفيت آن، تبليغات، تجربه ها و... همه در ايجاد يك برند دخيل هستند.
انواع برند چيست؟
برندها بسته به اين كه قرار است چه چيزي را معرفي كنند، انواع مختلفي دارند. بعضي از انواع برند را با هم مرور مي كنيم:
- برند محصول: برند كردن يك محصول يا خدمت خاص
- برند شخصي: مانند يك ورزشكار
- برند شركتي: يك شركت كه چندين محصول يا خدمات مختلف دارد
- برند جغرافيايي: مانند يك شهر خاص
- برند عمومي: مانند مراسم هاي حكومتي
- برند فرهنگي: مانند يك مراسم فرهنگي
- برند مذهبي: مانند يك مسجد يا كليسا
براي ثبت برند چه بايد بكنيم؟
جهت ثبت برند خود مي توانيد مستقيما به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور مراجعه كنيد. اما يادتان باشد كه روند اين كار، كمي طولاني و وقت گير است. علاوه بر اين اگر پيش از اقدام، از مشاوران ماهر كمك نگيريد مكن است مجبور شويد چندين بار برند خود را تغيير دهيد. پس بهتر است جهت ثبت برند از كمك افراد متخصص بهره مند شويد.
قانون درباره ثبت برند چه ميگويد؟
ماده هاي 576 تا 582 قانون تجارت ايران، مربوط به ثبت برند و نام تجاري هستند. اين فصل قانون، «اسم تجارتي» نام دارد و در آن به كليات ثبت يك اسم براي يك فعاليت تجاري پرداخته شده است.
علاوه بر اين، قانون ثبت اختراعات، طرح هاي صنعتي و علائم تجاري نيز در سال 1386 در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد. در فصل سوم اين قانون، درباره ثبت علامت تجاري با جزئيات كامل صحبت شده است.
نحوه ثبت برند در ايران
براي ثبت علامت تجاري در ايران پس از اينكه علامت و برند خود را با مشاوره يك طراح حرفه اي طراحي كرديد و نسبت به مفهوم و اعتبار برند خود و ديدگاه هاي مناسب برند خود اطمينان حاصل نموديد نوبت به ثبت برند قبل از هرگونه اقدام براي معرفي و در واقع برند سازي در بازار خود مي باشد.
براي اين منظور بايد از طريق مشاوران خبره و با صلاحيتي كه واجد شرايط لازم بوده و به خوبي نحوه ثبت برند و قوانين مرتبط با آن را مي دانند اقدام به ثبت نام در سايت مالكيت معنوي نموده و مدارك مورد نياز را تهيه و به صورت الكترونيكي براي اين اداره ارسال نماييد.
درخصوص ثبت برند داشتن اظهارنامه ثبت الزامي است. فراموش نكنيد اين اظهارنامه را به دقت تنظيم نماييد و از هرگونه اشتباه كه بتواند در اينده برند شما تاثير گذار باشد پرهيز نماييد. اين اظهارنامه بايد به همراه ساير مدارك مورد نياز به اداره مالكيت معنوي ارسال شود .
براي انجام ثبت برند و علامت تجاري بايد فردي به عنوان نماينده شركت براي موارد نياز و هماهنگي هاي لازم معرفي شود. پيشنهاد مي كنيم اين فرد حتما يكي از وكلاي شركت ويونا باشد. اين افراد به توانايي خود اشراف دارند و به خوبي مي توانند خواسته هاي كارشناسان اداره مالكيت معنوي را براورده نموده و برند شما را با بهترين نحو به ثبت برسانند. در هر مرحله اگر برند شرايط لازم را نداشته باشد ممكن است اسناد و مدارك شما عودت داده شود و يا ثبت برند شما به كل منتفي شود. اينكه بتوانيد توضيحات مناسبي از شروط مهم ثبت برند مي باشد.
از برند مورد نظر خود حتما پرينت هاي با كيفيت زياد تهيه نماييد. اداره مالكيت معنوي به تنهايي 10 نمونه از اين پرينت ها را از شما در ابعاد مشخص تحويل خواهد گرفت. شما مي توانيد در هر مرحله برند خود را و وضعيت ثبتي آن را با مراجعه به سايت اداره مالكيت معنوي پيگيري نماييد.
پس از اينكه تمامي موارد و مدارك مورد تاييد كارشناسان اين اداره قرار گرفت به شما براي پرداخت هزينه حق الثبت اطلاع داده مي شود كه يكي از موارد محاسبه در هزينه ثبت برند ميباشد. شما بايد هزينه را در بانك ملي محل خود شركت پرداخت نموده و گواهي بانكي مورد نظر را به اداره تحويل نماييد تا پيش نويس اگهي ثبت برند براي شما اماده شود. برند ثبت شده بايد ابتدا در يك روزنامه كثير الانتشار و همچنين روزنامه رسمي به ثبت برسد.
كار تمام است. برند شما به ثبت رسيده و اكنون فرصت سرمايه گذاري و مديريت برند براي رسيدن به خواسته هاي شركت مي باشد. به خوبي مي توان يك برند ثبت شده و قانوني را مديريت كرد و اصلا هم نگران سو استفاده و تبعات ديگر در مورد آن نبود . برند هاي ثبت شده بهترين ابزار در دست شركت ها و افراد حقيقي هستند تا بوسيله آنها به شهرت دست پيدا كرده و در بازار محصول و خدمات خود معرفي شوند.
اما بطور كلي متقاضيان ثبت برند در ايران بايد مراحل زير را جهت تقاضاي ثبت برند خود در ايران انجام دهند:
1-ارائه طرح منحصر به فرد برند
اولين اقدام ثبت برند قاعدتا داشتن طرحي براي ثبت مي باشد. اداره مالكيت معنوي برند را ثبت مي كند اما به شما برند و يا علامت تجاري اماده براي ثبت نمي دهد .
در قانون تجاري ايران همه نوع برندي قابليت ثبت ندارد. برند هاي قابل ثبت بايد حداقل هايي را داشته باشند و از مواردي پرهيز نموده باشند. اين موارد به صراحت در قوانين ديده شده و سليقه اي نيست. مثلا برند بايد كاملا قابليت ايجاد تمايز را داشته باشد، داراي اصالت باشد، بدون استفاده از حروف لاتين، حروف و كلمات تعريفي، كلمات و نشان هاي خارج عرف و مغاير فرهنگ ايراني اسلامي باشد.
همچنين علامت تجاري نبايد كپي، الگو گرفته، با استفاده از نمادهاي كشوري و ملي و بين المللي و ... باشد و ده ها فاكتور قانوني ديگر كه در ثبت برند يا علامت تجاري بايد مد نظر باشد. بهتر است قبل از هرگونه اقدامي برند خود را با نظر يك كارشناس حقوقي در موسسه حقوقي ويونا طراحي و استعلام كنيد.
2-تهيه اظهار نامه ثبت برند
اظهارنامه اولين سند و مهم ترين آنها براي تقتضاي ثبت برند است. اظهار نامه برگه اي حقوقي است كه اطلاعت برند و مالك ان را با تمامي موارد حقوقي مورد نياز شرح مي دهد . اين سند حساسيت بالايي دارد و حتما بايد با نظر مشاور حقوقي تهيه شود
3- ثبت نام در سايت اداره مالكت صنعتي
به منظور رفاه حال متقاضيان ثبت برند شرايطي توسط اداره مالكيت معنوي فراهم شده تا متقاضيان بتوانند قبل از تشكيل پرونده با ثبت اطلاعاتي شرايط ثبت برند خود را بررسي كنند. براي اين منظور بايد متقاضي، نماينده قانوني او و يا وكيل حقوقي او با ورود به سايت اداره مالكيت صنعتي و درقسمت مالكيت معنوي اطاعات متقاضي، حقيقي يا حقوقي بودن ، اظهار نامه و ساير مدارك مورد نياز ديگر بسته به حقيقي يا حقوقي بودن بارگذاري و تقاضا با دريافت كد رهگيري ارسال شود.
4- بررسي تقاضا
اين مرحله را بايد كارشناسان اداره مالكيت معنوي انجام دهند وكاري از دست شما تا اتمام اين مرحله ساخته نيست. اين كارشناسان با انجام استعلام هايي و بررسي شرايط طرح شما و همچنين بررسي موارد قانوني برند نتيجه درخواست شما را اعلام مي كنند. در اين مرحله اگر برند و يا مستندات مشكلي داشته باشد با دادن زماني به متقاضي درخواست اصلاح مي شود. معمولا اين زمان يك ماهه است. ولي در شريطي هم ممكن است كلا طرح به دلايلي رد شود كه در اين حالت ديگر امكان پيگيري موضوع ثبت برند نيست.
5- تكميل پرونده
اگر درخواست قبول شود بايد متقاضي خود و يا وكيلش براي تشكيل پرونده بصورت حضوري در محل اداره مالكيت معنوي حضور پيدا كنند. در اين محله اصل مدارك به همراه چند نسخه كپي بايد ارائه شود. هزينه ثبت برند پرداخت مي شود و برند نهايي مي شود.
6- آگهي كردن برند
پس از ثبت برند يا علامت تجاري برند بايد با هزينه متقاضي در روزنامه رسمي دادگستري و يك روزنامه كثيرالانتشار اگهي شود تا احيانا اگر مدعي و شاكي وجود دارد مشخص شود.
افرادي كه ادعاي مالكيت طرح برند را دارند و انهايي كه معتقدند طرح برند شما از برند انها الگو برداري شده و يا به برند انها اسيب مي زند مي توانند در اين مرحله با طرح شكايتي جلوي ثبت نهايي برند را بگيرند.
7- صدور پروانه ثبت برند
پس از فرصت يك ماهه از اگهي برند اداره مالكيت معنوي گواهينامه ثبت برند را به مدت 10 سال براي متقاضي و به نام او صادر خواهد كرد
8- اگهي دوم برند
پس از صدور گواهينامه برند يكبار ديگر موضوع ثبت برند اگهي خواهد شد.
اين تمامي مراحل ثبت برند در ايران است. البته بايد خاطر نشان كرد كه برند قابل خريد و فروش و انتقال به ديگران هم هست و حتي مي توان به مدت مشخصي ان را اجاره داد. شرايط اين موارد هم در قانون تعريف شده كه بايد اطلاعات و قوانين حقوقي ان را به خوبي بدانيد.
ضمنا اگر نياز داشته باشيد از حروف لاتين و غير ايراني در طرح برند خود استفاده كنيد بايد كارت بازرگاني داشته باشيد و ارائه نماييد. و يا اگر مي خواهيد از علامت ساير نهاد هاي داخلي و بين المللي در برند خود استفاده كنيد بايد از اين نهاد هاي مجوز قانوني داشته باشيد.
مداركي كه بايد براي ثبت برند در ايران ارائه نماييد به تفكيك حقيقي و حقوقي عبارتند از:
مدارك اشخاص حقوقي
- يك نسخه كپي از آگهي تاسيس ، هر نوع تغييرات مانند تغيير نام ، آدرس و تغيير مدير عامل و همچنين روزنامه تاسيس به همراه درج تغييرات
- يك نسخه كپي از مجوز هاي شركت شامل پروانه بهره برداري و جواز تاسيس
- كپي كارت بازرگاني به نام شركت يا مدير عامل شركت
- كپي شناسنامه و كارت ملي مدير عامل شركت
- ارائه يك نمونه از علامت تجاري مورد تقاضاد در ابعاد 10*10
- مهر شركت
- وكالتنامه وكيل
مدارك اشخاص حقيقي
- كپي شناسنامه و كارت ملي متقاضي
- كپي جواز كسب و يا هرگونه مجوز فعاليت
- كپي كارت بازرگاني به نام متقاضي
- يك نمونه از علامت تجاري مورد درخواست در ابعاد 10*10
- وكالتنامه وكيل
وكالتنامه وكيل در صورتي بايد ارائه شود كه شما براي ثبت برند و يا علامت تجاري خود از خدمات موسسه حقوقي و يا يك وكيل استفاده نماييد. در ضمن در صورتيكه برند داراي حروف غير ايراني هم باشد بايد كارت بازرگاني ارائه شود و در غير اينصورت نياز نيست.
يك برند خوب، چه برندي است؟
براي ثبت يك برند خوب بايد به چند نكته توجه كنيد:
- ايجاد تفاوت و تمايز: برند شما بايد با رقباي شما، متفاوت باشد
- درگيري با احساس و عواطف مخاطب: به جاي آن كه در قدم اول سهمي از جيب مشتري بخواهيد، سهمي از احساس او دريافت كنيد
- ايجاد كاريزماي برند: سعي كنيد به ارزش هايي كه مخاطبانتان به آن ها پايبندند توجه كنيد
- ايجاد فرهنگ برند: تك تك كارمندان تان را آموزش دهيد كه ارزش برندتان را بدانند و از آن استفاده كنند
- ايجاد سيستم مديريت برند: برند شما بايد همه ي نيازمندي هاي حوزه ي مورد نظر را پوشش دهد
- توجه به تغييرات: با زمانه حركت كنيد. به علاقمندي هاي جديد مخاطبان خود احترام بگذاريد
- ايجاد برند به عنوان سرمايه گذاري: يادتان باشد اگرچه هزينه ثبت برند بدوا" پرداخت ميشود ولي سرمايه است و نه هزينه