برند يا علامت تجاري چيست؟
علامت تجاري كه به برند يك محصول و خدمت نيز معروف است در واقع آرم تعيين شده و مشخصي است كه توليدات ، كالاها و خدمات مخصوص يك شخص حقيقي و يا حقوقي با آن شناخته مي شوند و همين امر باعث تمايز كالاها و خدمات اين شخص از ساير اشخاص و بخصوص هم صنفي هاي او مي شود . اين علامت نشات گرفته از زمان هاي دور يعني زمان باستان مي باشد. در زمان باستان صنعت گران پس از ساخت كالاهاي خود امضاء يا علامتي را بر روي آن اثر هنري و كاربردي خود ثبت مي كردند تا ديگران با ديدن اين علامت سازنده آن را بشناسند . اين علامت ها در طول تاريخ تغييرات زيادي را تجربه كرده تا به شكل امروزي خود درآمده است .امروزه به منظور حفاظت از اين علائم آنها را در يك سيستم كشوري و جهاني ثبت مي نمايند. اين علائم به مصرف كننده كمك مي كند كه با توجه به اين علامت در تشخيص كالاها و خدماتي كه مد نظر دارد گمراه نشده و بتوانند با شناخت علامت در واقع توليد كنند يا ارائه دهنده خدمت را شناسايي و از خدمات و توليدات آن بهره ببرند .
هدف از ثبت برند چيست؟
آرم تجاري ضمن حصول اطمينان به صاحب برند براي او به عنوان يك حقوق انحصاري شناخته مي شود كه با شناخت كالاها و خدمات و يا با اجاره دادن به ديگران در ازاء اجاره بها و يا دريافت مبلغي براي صاحب برند درآمد زا و شهرت آفرين مي باشد . علامت تجاري در هر كشوري توسط نهادي با پرداخت مبلغي ثبت و از آن محافظت مي شود .مدت زمان اعتبار و محافظت از اين علائم نيز در همه كشور ها متفاوت بوده كه اين مدت در ايران از زمان تسليم اظهارنامه 10 سال تعيين شده است . با نگاهي كلي تر علامت تجاري به شخصيت حقيقي و يا حقوقي رسميت بخشيده و با دادن سود اقتصادي به صاحبين خود در سطح جهاني سرمايه گذاري مي كنند و باعث ترويج اين ابتكار و فرهنگ مي شوند . ثبت علامت تجاريهمچنين باعث مي شود تا تلاش رقباي غير منصف و متقلبان ناكام مانده و نتوانند محصولات و خدمات نا مرغوب خود را با استفاده غير قانوني از برند ساير رقباي خوش نام خود به فروش رسانده و باعث بد نامي آنها شوند . اين نظام همچنين باعث آگاهي و سرمايه گذاري بيشتر براي توليد و فروش كالاها و خدمات در سايه اعتماد بيشتر و در منصفانه ترين شرايط مي شود و راه تجارت بين المللي را هموار تر خواهد كرد .
چه علائمي را مي توان ثبت كرد ؟
براي ثبت برند در صورت منحصر به فرد بودن ان تقريبا محدوديتي با توجه به تعاريف موجود وجود ندارد . يك يا تركيبي از چند كلمه ، حرف يا عدد هم مي توانند به عنوان علامت تجاري يك شركت ثبت شوند. همچنين نقاشي ها ، سمبل ها ، نقش هاي سه بعدي مانند شكل و بسته بندي كالاها ، علائم سمعي مانند اصوات و موسيقي ها ، رايحه ها و يا رنگ هاي با ويژگي هاي خاص و… همه مي توانند به عنوان علامت تجاري ثبت شوند .
اين علائم تجاري فقط مختص شناسايي منابع كالا و خدمات نمي باشند و اين علائم به چند دسته ديگر نيز تقسيم مي شوند . مانند علائم اشتراكي كه به برخي اتحاديه ها و اعضاء آن تعلق دارند و به منظور معرفي خود ، جامعه خود و يك سطح كيفي و يا حتي برخي ملزومات وابسته كاربرد دارند كه از آن جمله مي توان اتحاديه مهندسان ، معماران ، حسابداران و … را نام برد .
يا علائم تصديق نامه ها با بدست آوردن سطح استاندارد مشخص كه براي نشان دادن قبولي به كار مي روند ولي محدوديت براي هرگونه عضوي ندارند .اين علائم مي توانند به هر شخصيت حقيقي و حقوقي كه تصديق كند كالاهاي مربوطه داراي آن درجه و رتبه مي باشند اعطا شود . از اين جمله علائم مي توانند به علائم استانداردهاي ايزو (iso) نام برد كه يك گواهينامه شناخته شده در سطح جهان محسوب مي شود .
مراحل ثبت برند چيست؟
براي ثبت برند تهيه و تكميل برخي مدارك ضرورت دارد كه در ادامه به آن مي پردازيم :
اشخاص حقوقي
1- يك نسخه كپي از آگهي تاسيس ، هر نوع تغييرات مانند تغيير نام ، آدرس و تغيير مدير عامل و همچنين روزنامه تاسيس به همراه درج تغييرات
2- يك نسخه كپي از مجوز هاي شركت شامل پروانه بهره برداري و جواز تاسيس
تبصره : چنانچه مجوزي به نام شركت وجود ندارد و شركت رئيس هيئت مديره و مدير عامل به صورت شخصي داشته باشند براي ثبت قابل قبول مي باشد .
3- كپي كارت بازرگاني به نام شركت يا مدير عامل شركت
4- كپي شناسنامه و كارت ملي مدير عامل شركت
5- ارائه يك نمونه از علامت تجاري مورد تقاضاد در ابعاد 10*10
6- مهر شركت
اشخاص حقيقي
1- كپي شناسنامه و كارت ملي متقاضي
2- كپي جواز كسب و يا هرگونه مجوز فعاليت
3- كپي كارت بازرگاني به نام متقاضي
4- يك نمونه از علامت تجاري مورد درخواست در ابعاد 10*10